marathonwedstrijd M4, 4 januari 2023, verslag door de bril van de voorzitter.
Vandaag is het 4 januari 2023 en het was vanmiddag 13 graden Celsius. Op deze dag, 26 jaar geleden, was de laatste officiële Elfstedentocht, die hebben Edward en ik toen (zwart) gereden, in 1997 was het -/- 12 Celsius gevoelstemperatuur en een stormachtige wind (12m/sec = windkracht 6).
Die onvergetelijke Elfstedentocht-ervaring bleef gespreksonderwerp bij elke nachtvorst in de jaren die volgden en in februari 2012 hebben we de Elfstedentocht, die officieel niet doorging, met z’n vijven gereden (“Henkie, het ijs is misschien niet sterk genoeg voor zestienduizend, maar wij kunnen er met z’n vijven wel overheen hoor”; sprak Edward indertijd nadat het Elfstedenbestuur de tocht niet door liet gaan). Daarom deze keer, ter ere van de Elfstedentocht, een fotootje van die tocht in 2012 ’s morgens in Sneek.
Vanavond op de Jaap Edenbaan waait het hard, windkracht 6/7 met windvlagen tot 70 meter/seconde (weerstation Schiphol), pittig. Maar geen stress; “voor iedereen waait het even hard”.
Door de hoge temperatuur blijft de baan nat en glimmen. Er zal daarom geen baanverzorging plaatsvinden na de eerste wedstrijd, dus een korte warming-up en vlot omkleden. Fokko rijdt mee in de eerste wedstrijd (M3), waar bijna 40 rijders zijn gestart, en finisht op de 6e plaats.
Het praatje aan de start/finishlijn is kort. Een grapje over de bocht aan de restaurantzijde die veel gladder en sneller (na recht stuk wind mee) is dan de bocht aan de Middenweg-zijde (immers, wind tegen) en dan kunnen we vertrekken. In de loze ronde komt het maar langzaam op gang tot na 300 meter de wind in de rug komt en de achterste rijders wat worden aangeduwd.
Na slechts 300 meter in de wedstrijd komen de eerste rijders, met de wind in de rug, buitenom. Dat betekent meteen vol gas (na de wedstrijd blijkt dat ronde 2 mijn snelste ronde was). Maar met die tegenwind wordt de ontsnapping snel gestaakt en is de snelheid er al vlot weer uit.
De rondetijden zijn relatief hoog, één recht stuk krachtige wind mee en het andere rechte stuk diezelfde kracht tegen, doordat je langer (in tijd) tegen de wind in schaatst duurt een rondje langer. Op het rechte stuk wind mee gaat de snelheid omhoog en trekt het peloton wat uit elkaar, dan op snelheid door de bocht heen lopen en dan hebben we de wind op de kop. De voorste rijders vertragen dan en de rijders daarachter, die juist wat extra gas gaven omdat het peloton oprekte, moeten dan in de remmen.
In ronde 6 komt er één rijdster rap buitenom. Deze dame heeft nog nooit met ons meegereden maar rijdt vlot bij het peloton weg. Slechts één van de voorste rijders uit het peloton zet de achtervolging in en kan aansluiten. De rest en ik besluiten om niet te volgen, bij de M4 worden ontsnappingen bijna altijd weer teruggehaald. Daarbij vind ik de wind te hard waaien om al zo vroeg te gaan, dan zal ik mezelf opblazen.
En zo rijden we een acht- of tiental ronden waarbij de voorste rijder in het peloton na één ronde wordt afgelost door een rijder daarachter. Eén keer een versnelling maar direct daarna weer een trage ronde. Inmiddels hebben de rappe dame en de rijder op de bagagedrager aansluiting gevonden bij het peloton. Die hebben dan gemiddeld zo’n 3 seconden per ronde sneller gereden, een knappe prestatie, het peloton één ronde lappen is in jaren niet gebeurd bij M4.
Dan schallen er slecht hoorbare flarden teksten door de luidsprekers. Omdat het peloton op één ronde is gezet volgt er een aangepaste finish/afsprintprocedure, ik kan er maar weinig van verstaan. Toevallig heb ik een paar weken geleden op de KNSB-website het marathon reglement doorgelezen, bij deelnemers met één ronde voorsprong op het peloton sprint het peloton 5 ronden eerder af. Echter, ik denk te verstaan dat de achterblijvers 5 ronden en het peloton 3 ronden eerder afsprinten. Heb ik het goed gehoord?
Nu rijdt Ronald een meter of vijftien voor het peloton, ik rijd op de tweede plaats, is dit een ontsnapping? Ik besluit om niet naar hem toe te rijden. Er komen weer schaatsers buitenom versnellen, we zitten in ronde 18, 19 en in een normale wedstrijd begint het nu ook onrustig te worden, ook Edward komt buitenom voor mij rijden, gas erop.
Na een kleine twee ronden gaat de snelheid er weer een beetje uit. Dat snapt ik niet, “we moeten toch bijna afsprinten?” roep ik en kijk om mij heen – geen reactie. Maar achter mij wordt er nog steeds doorgereden, dat voel je. Daarom probeer ik de snelheid vast te houden, het plan: tegen de wind in versnellen en mij bij de laatste bocht naar buiten laten glijden om met meer snelheid het rechte stuk op te komen…
Edward rijdt twee rijders voor mij, in de bocht roep ik; “Edward laat je naar buiten zakken, dan kan je er omheen!!”. Hij gaat naar buiten, niet veel, heeft hij mij niet begrepen? Omdat Edward nog steeds naar buiten glijdt besluit ik om tussen hem en de rijder voor mij door te glippen. Ik raak daarbij de schaatsen van Edward, oeps, een rare zwabber, maar ik blijf staan en Ed ook. “Kom op afsprinten!!”
Ik haal nog een paar schaatsers in, finish, en recht mijn rug….. En terwijl ik, vermoeid na mijn sprint, m’n handen op m’n mijn knieën leg zie ik de kop van het uitgerekte peloton in de binnenbocht onder mij door schaatsen..…hé…..tien, vijftien man haalt mij in voordat ik kan reageren. Nu ja reageren…..ik heb zojuist gesprint voor de finish…. niet vooruit te branden dus. Die voorste groep haal ik niet meer bij maar de rest van het peloton haalt mij ook niet in. Na twee ronden wordt er gefinisht, immers het ronde-bord (“0”) geeft aan dat er 25 ronden zijn gereden (maar dat geldt enkel voor die vlotte dame en de rijder op de bagagedrager die kort na aansluiting in het peloton gevallen) en ik word +/- 20e(?!).
Bij de finish vallen grote woorden. Waarom doen er rijders mee die echt niet in onze M4 categorie vallen? Waarom is de afsprintprocedure niet duidelijk gecommuniceerd? Luidsprekers niet te verstaan met deze stormachtige wind. Wie heeft er nu gelijk? Wat is de uitslag? De wedstrijdleiding zegt niets over de einduitslag maar refereert enkel naar “de bel”, die niemand lijkt te hebben gehoord. Chaos.
In de kleedkamer ben ik super chagrijnig. “Jongens ik dacht toch echt te horen dat we drie ronden voor het einde moesten finishen” leg ik uit. Ronald, Edward en Jeppe zijn doorgereden na mijn finish en zijn goed van voren bij de tweede finish geëindigd. Ze zagen mij wel stoppen maar zijn doorgereden omdat iedereen doorging. Ze begrepen niet eens waarom ik versnelde en dachten dat ik wilde ontsnappen in plaats van al finishen. Op zich ben ik wel blij voor hun dat ze een goed resultaat haalde maar zelf baal ik stevig dat ik deze wedstrijd verprutste.
Ik neem mijn tijd in de kleedkamer, de mannen zijn al naar het restaurant als ik op de Sportity App kijk of er al een einduitslag is…… 6e(!!), finish op 22 ronden. Pffff, had ik ’t toch goed gehoord.
En door deze chaotische eindfase loop ik 9 punten in op de eerste man in het klassement (nog 3.1 punten verschil). Echter de derde man in het klassement loopt 9.1 punten op mij in (nog 2.9 punten verschil). Hij was “de man op de bagagedrager” en wordt als winnaar aangewezen, omdat die dame niet met ons mee had mogen rijden, en kreeg 5 extra punten voor het lappen van het peloton.
Na 22 ronden zijn Edward als 9e, Jeppe als 11e, Ronald als 13e, Hein als 22e en Bert als 27e over de finishlijn gereden, er waren 44 deelnemers.
Bij de wedstrijd van de M2 later die avond finisht Paul Wind op een verdienstelijke 10e plaats.
[volgende marathon van M4 is op 18 januari, derde blok]