M2, M3 en M4 Finale Wedstrijden – natte sneeuw en slecht ijs

Marathonwedstrijd M4, 8 maart 2023, verslag door de bril van de voorzitter

Vanavond de “Finale Wedstrijd” voor de M4, voorheen was dit een wedstrijd met dubbele punten maar nu niet meer, de 13e en laatste wedstrijd. Wij rijden met M4 de derde wedstrijd van de avond. Het wordt zeker een late start met eerst de M3 wedstrijd (35 ronden) en dan combinatie M1/M2 (70 ronden).

Als wij, Ronald en ik (Edward is op de wintersport), op de Jaap Edenbaan arriveren is de M3 wedstrijd net afgelopen. Een onverwacht (heel) snelle wedstrijd waar Fokko tot 5 ronden voor het einde goed voorin mee kon maar daarna met ‘lege tank’ als 21e finishte. Fokko wordt uiteindelijk 12e in het eindklassement, ondanks dat hij twee van de dertien wedstrijden heeft gemist, topper! Het totale klassement bestaat uit 55 rijders die dit seizoen in de punten hebben gereden bij M3.

Nu komen de rijders van M1 en M2 het ijs op, bijna 50 schaatsers. Evenals de voorgaande race zijn nu de Viking M3 rijders goed vertegenwoordigd met Chiel, Johan en Paul aan de start om punten te pakken voor het Clubklassement. Aan het begin van de race is er een ontsnapping waar Chiel en Johan attent op reageren. Zij komen al vlot enkele tientallen meters los van het peloton. Maar het is het begin van de wedstrijd, iedereen is nog fris, het gat wordt dichtgereden. Inmiddels vertoont het rondenbord vreemde fratsen, de wedstrijd is nog maar net begonnen, al 6…8..10 ronden gereden? Ah….de wedstrijd wordt ingekort…. er worden geleidelijk 5 extra ronden afgehaald.

Als het rondenbord zo vlot blijft aflopen dan zijn wij snel aan de beurt; ,,Hé Ronald, wij moeten onze warming-up beginnen”. Op het moment dat wij onder de bomen op het pad aan de sportveldenzijde van de ijsbaan lopen, kunnen wij de wedstrijd niet volgen. Een beetje dribbelen en wat armzwaaien….echt warm worden bij dit waterkoude weer is er niet bij…..terug naar de baan. Nu beetje rekken en strekken……oh jee…. Johan rijdt in zijn eentje een halve ronde achter het peloton… ,,Sh…t, is Johan gevallen?”.

Voor iemand die gevallen is, rijdt Johan wel heel lekker door….,,Is het een ontsnapping?”….er rijdt verdere niemand voor het peloton….,,in z’n eentje?”. Na een viertal ronden vindt Johan weer aansluiting bij het peloton. De teksten uit de speakers maken ons niet duidelijk wat de stand van zaken is.

Inmiddels gaat het tempo omhoog en beginnen de M2 rijders zich voorin het peloton te groeperen, De speaker: ,,het peloton krijgt de bel als het rondenbord op 3 staat!!!”. Dat betekent dat het peloton is gelapt. Johan? Een kleine groep rijders rijdt nu voor het peloton uit en Chiel finisht als zevende in die groep. Het peloton finisht daar kort achter, Paul als tweede – drie plaatsen achter Chiel.

En Johan?….die mag nog 2 ronden doorrijden….ererondjes…in z’n eentje het peloton op één ronde gezet….Grote Klasse!! Zo rijden ze met z’n drieën 78.1 punten bij elkaar voor het Club Klassement.

Terwijl de M1 nu hun wedstrijd schaatsen gaan wij het “aquarium” in – omkleden. Hein, Jeppe en Willem zijn er ook. Willem is een paar dagen ziek geweest en zal helaas niet meerijden.

Vanavond de laatste wedstrijd. Ik sta op de derde plaats in het M4 klassement. Nummers 1 en 2, Erik S. en Jack K., staan resp. 24,1 en 16,3 punten op mij voor en zijn de afgelopen zes wedstrijden steeds in de top 5 geëindigd. Normaal gesproken ga ik die punten niet kunnen inhalen vanavond. Wim V. staat op de 4e plaats, slechts 3,8 punten onder mij, ik mag dus hooguit drie plaatsen na hem finishen om de 3e plaats te behouden. De 5e plaats in het klassement heeft ruim 50 punten minder, daar hoef ik geen rekening mee te houden. Dus mijn strategie voor vanavond: ,,Wat er ook gebeurt hooguit drie plaatsen achter Wim V. finishen!”. [ uitleg puntentelling: zie verslag van wedstrijd van 18 januari: https://stgviking.nl/over-gat-gaten-en-gaatjes/ ].

Het is 22:43 als we na de dweil het ijs op kunnen, de verse natte sneeuw zet zich direct vast op het ijs, de kou en straffe wind maakt het winterse avondje compleet – Waarom doen we dit? Toch weer een 35-tal schaatsers op het ijs. Na één rondje inrijden verzamelen onder de jurytoren. ’t Is vandaag Internationale Vrouwendag, dus na de wedstrijd een bosje tulpen voor alle dames (2) op ’t ijs. En dan: ,,Fijne wedstrijd!” en we kunnen weg.

Doordat ik mij altijd aan de binnenzijde vooraan opstel is het inmiddels bijna normaal dat ik voorop rijd in de loze ronde. Echter vanavond word ik na de eerste bocht direct ingehaald door een rijder in groen/blauw/wit pak, dat is Rene O., hij staat in de tweede helft van top10 in het klassement. In de loze ronde moet ik al iets versnellen om bij hem aan te sluiten – de bel –, wedstrijd begint. En ook in de eerste ronde blijft hij versnellen, na anderhalve ronde laat ik hem gaan, dit maakt voor mij vanavond niet uit.

Bijna rechtop door de bocht en vlot daarna komen een aantal rijders buitenom, daar is Wim V. – in de gaten houden – ook Erik S. en Jack K. zitten daarbij. Ik sluit erachter aan omdat ze lijken te vertrekken. Maar enkel de voorste man rijdt echt weg richting Rene O., ook groen/blauw/wit pak, het is Jacco K., geen top10 rijder. Er wordt wat sneller gereden maar niemand maakt aanstalten om de vluchters bij te halen. Twee man voorop. Waar beginnen ze aan? Net geen twintig ronden meer te gaan.

Ronald is buitenom naast mij komen rijden, ik laat hem ertussen, daarna Tom Snoek, ,,Ja kom maar!”, familie mag er ook tussen. Degene die achter Tom rijdt: ,,dan mag ik er ook tussen!”. Ja dááááág, zo werkt dat niet, ik vertel hem ergens achter mij een plekje te zoeken.

Er wordt niet echt snel gereden – de wedstrijd komt niet echt op gang. Het lijkt wel of iedereen wat tactischer of bedachtzamer rijdt. Of is het de angst om te veel energie te verbruiken op dit waardeloze ijs? We missen Edward die de boel wat kan opschudden als ’t te langzaam gaat! Op enig moment komt Hein buitenom schaatsen en begint vooraan weg te rijden, ’t is zwaar, na anderhalve ronde wordt Hein weer gearresteerd door het peloton.

Daar waar ikzelf met name op Wim V. let, en dus niet actief vooraan, is Ronald wel continue vooraan aanwezig. Dit rijdt wel een stukje relaxter, beetje passief. Doordat het niet snel gaat, rijden we vaak met twee (of drie) treintjes breed door de bochten – wel opletten dus.

Nog tien ronden te gaan, de snelle mannen gaan wat hergroeperen aan de voorkant van het peloton. Wim V., die een paar plaatsen voor mij rijdt, stapt nu ook naar buiten om naar voren te rijden en ik spring er direct achteraan. En nu niet meer loslaten!

Het wordt allemaal wat onrustiger in de laatste ronden. Het gaat nog steeds niet heel snel en we rijden verschillende ronden in een middelste trein als we drie rijders breed door de bochten gaan. En dan…..eindelijk, een versnelling, Wim V. geeft gas, nog vier ronden te gaan…..

Nog twee ronden te gaan, we rijden nu vooraan het peloton, Wim V. voorop en ik er direct achter. Nu gaat het spel echt op de wagen, er komen wat rijders buitenom, alle remmen los. Inmiddels halen we Rene O., die vroege vluchter, ook in. En……..blijkt ook mijn voorganger het niet te kunnen voorlopen. Ik ben nog niet moe – de laatste ronde. Wat ga ik doen? Mee-sprinten met de gebruikelijke tegenstanders? Ik besluit om niet buitenom te gaan – geen risico’s nemen. Ik finish als 9e, één tiende seconde achter Wim V. die 8e wordt, schouderklopje. Mijn opzet geslaagd, 3e in eindklassement.

Ronald heeft ondanks zijn kopwerk goed tot het einde kunnen mee schaatsen en wordt 15e, Jeppe 17e en Hein 25e. Met de Viking-M4 rijden we vanavond 58 punten bij elkaar voor het clubklassement. Klaar voor dit seizoen.

Volgende week woensdag, 15 maart 20:00 uur, Kampioenschap Amsterdam voor alle categorieën door elkaar. Daarna prijsuitreikingen per categorie. Maar ook uitslag Club Klassement, als Viking hebben we het goed gedaan – is het genoeg voor eerste plaats?