Vol gas, snel thuis.

marathonwedstrijd M4, 15 februari 2023, verslag door de bril van de voorzitter.

Vandaag weer een marathonwedstrijd. Twee weken na de Worsten-Wedstrijd en drie weken na de Viking-trein, de strijders als locomotief, mooie verhalen maar voor mij geen goede scores. Daarom heb ik mij voorgenomen om vanavond met een beter gevoel naar huis te gaan.

Mijn strategie is simpel, net als in de eerste wedstrijden van het seizoen, in de wedstrijd vooraan meerijden, niet verder afzakken dan plaats 7 of 8, en met alle dreigende ontsnappingen mee. Ik weet natuurlijk niet of dat vanavond gaat werken, de wedstrijden lopen altijd anders dan verwacht, maar “we zien wel” werkte ook niet.

Vanavond is het met een graad of zes lekker fris en er staat deze keer weinig wind. Ronald en Edward hebben mij thuis opgehaald, Hein, weer terug na een wintersport blessure, is er ook. Willem, de zoon van Jeppe, blij gemaakt met een aanbeveling voor zijn inschrijving bij de Friesche Elfsteden Vereniging. Willem rijdt, net als z’n vader, vanavond ook een keer mee. ,,Als je mij maar niet voor de voeten rijdt” voeg ik hem lachend toe.

De eerste wedstrijd van de avond is voor M1 en M2. Esther, Paul, Chiel en Johan rijden vanavond alle vier weer eens mee, leuk en goed voor de punten in het Club Marathon klassement. In de wedstrijd laten ze zich regelmatig zien. Johan wordt 3e, Esther mag met een rookworst naar huis, en met z’n vieren rijden ze 55 punten bij elkaar voor de Viking, top. (foto: stand Club Marathon tussen Klassement – Viking 2e plaats)

De M1 rijdt totaal 70 ronden, het is dan ook al 22:05 uur als wij na de dweil de baan op gaan. We mogen bijna direct naar de start/finishlijn, niet inrijden, een kort praatje van de jury, en we beginnen aan de loze ronde.

Bij vertrek rijd ik als eerste voorop, even in de slag komen, er is wind maar het valt mee. Bij het passeren van de start/finishlijn – de bel -, de wedstrijd begint, rijd ik nog steeds voorop. Vanuit mijn ooghoeken denk ik te zien dat er wat mensen buitenom komen, maar dat gebeurd nog niet. De eerste ronde gaat dus lekker rustig maar wel mijn “kop in de wind”. Ach, iemand moet ‘t doen.

In de loop van de tweede ronde, een versnelling, Jack P. en Erik S. (nr 3 en nr 1 van klassement) komen met wat clubgenoten buitenom, ook Edward is er bij, ik versnel ook en sluit vlot aan.

Tot mijn verbazing zetten ze meteen flink aan. Het moet dus toch weer een harde wedstrijd worden? Dat had ik niet verwacht, de afgelopen weken werkte die strategie voor de gangmakers meestal juist niet. Maar ja, niet nadenken, we moeten mee. Edward rijdt twee plaatsen voor mij.

Eerst een maatje van Jack P. in groen/blauw pak voorop, één of twee ronden kopwerk, dan Edward in on blauw/geel, gevolgd door Jack P. en dan ben ik aan de beurt. Het gaat hard. Wil ik dat wel? Ik doe mijn rondje, maar als ik naar buiten glij voor aflossing wordt ik niet direct ingehaald. Ik reed toch niet te hard? Is dit al een strategie van iemand achter me? Uiteindelijk komt Erik S. wel onderdoor, dan valt er weer een gat, ’t is duidelijk dat men graag een ander met “kop in de wind” laat rijden, ik rijd dus weer op de tweede positie.

Met verschillende aflossingen en rijders op kop worden er negen (heel) snelle ronden gereden voordat er iets gas wordt teruggenomen. We rijden nog steeds flink door. De eerste achterblijvers worden inmiddels op één ronde gezet en het peloton, dat in stukken uiteen is gevallen, probeert te hergroeperen.

Dan, een vluchter in zwart pak, versnellen, vluchter wordt teruggehaald, pas na dertien ronden gaat de snelheid wat verder omlaag…….voor drie rondjes….. En dan nog een gelukszoeker, een zwarte broek en witte jas, en weer geven we vol gas, twee ronden, dan worden de ruggen gerecht achter de bijgehaalde vluchter die inmiddels een vermoeide krabbelaar is geworden. Met nog zeven ronden te gaan rijden we nu opeens wel heel langzaam.

Net als ik besluit dat het te langzaam gaat komt er weer een treintje buitenom, blauw/groen pak met witte armen…..weer met Jack P. en Erik S. voorop. Ik probeer zo snel mogelijk die trage voorganger in te halen en op de binnenbaan tempo te maken. Aan het einde van het rechte stuk stuurt Jack P. naar binnen toe en ook Erik S. volgt hem naar de binnenbaan. Dat kan ook, immers er is nog voldoende afstand en ruimte voor mij, maar ik wil niet dat de rest van die trein ook voor mij naar de binnenbaan rijdt. ,,HÉ PAS OP!!” Schreeuw ik bulderend. De derde man schrikt zich rot, hahaha, met een paar rake slagen passeer ik op de binnenbaan. Wie er voor mijn voeten schaatst die krijgt……. ha,ha,ha

Overigens rijdt de rest van die trein nu om ons heen naar voren toe. Dus gaat vlot daarna het tempo weer omhoog, nog zes ronden te gaan, gaan we nu al af-sprinten? Nee, we moeten er nog een paar voorbij, we rijden twee, drie rijen dik vlot weer naar voren toe. Ik zie dat Edward zich wat laat afzakken, nog een beetje sparen?

Er wordt hard gereden en daarom geen ontsnappingen meer. Ik kan het aardig bijhouden op de derde plek maar merk wel dat er al flink gekoerst is in deze wedstrijd. Nog drie ronden te gaan…..de snelheid nog verder omhoog….achter ons proberen er weer mensen buitenom naar voren te komen.

Met nog anderhalve ronden te gaan komen er dan toch wat rijders buitenom. Blijf ik in de binnenbaan rijden? Ja, zit hier goed. Maar ik raak de aansluiting bij mijn twee voorgangers een beetje kwijt….één…twee meter los. Hé, zie ik een Viking jasje bij die buitenom-rijders? Jeppe?

Bij de finishlijn – de bel – nog één ronde te gaan, ik rijd nu op de 7e plaats, de voorste rijder slechts een meter of vijf voor mij in de buitenste trein. Ik blijf in de binnenbaan rijden, als men er langs wil dan moeten ze buitenom. Het lukt mij niet om nog veel verder te versnellen en mensen terug in te halen maar er komt bij mij ook niemand voorbij, 7e plaats, tevreden.

En dat Viking-jasje…… dat was Willem, hij werd 3e!! ,,Klasse, en mij niet voor de voeten geschaatst… 😊”

Het was een zware en snelle wedstrijd, snelste dit seizoen, gemiddelde rondetijd 40.6 ( 35.4 km/uur), van de 44 rijders hebben er 15 de wedstrijd voortijdig verlaten.

Willem 3e, Jeppe 8e, Edward 20e (,,kapot”), Ronald (,,ik keek na 10 ronden al op het ronde-bord, hoever nog?” ), Hein 26e. 100 punten voor Club Marathon klassement.

Fokko reed later op de avond ook nog 10 punten bij elkaar.

[ volgende marathon van M4 is 1 maart, het derde blok]